Nie jesteś zalogowany na forum.
Roku Pańskiego 883 odszedł do Pana nieodżałowany nasz władca, król Martinus II. Granice poszerzał, Kościół umacniał, wiary dochowywał.
Wolą zmarłego władcy było, by państwo po jego śmierci zostało podzielone między jego 4 synów: Andreasa, Adama, Jacoba i Rafaela. Ich zadaniem będzie dorównać chwale ojca, a w przyszłości być może na nowo zjednoczyć Martinię. Czy uda im się to? Czas pokaże...
------------------
Martinia jest wyspą położoną z dala od głównych szlaków handlowych, stąd jej liczne osobliwości. Podstawą gospodarki jest rolnictwo.
Osady kraju dzielą się na miasta, miasteczka i wioski. Innymi godnymi odnotowania obiektami są kościoły i klasztory (wpływ kleru jest silny, gdyż niemal wyłącznie księża potrafią pisać) oraz siedziby rycerskie (dwory). Od czasu do czasu krajobraz urozmaica potężny zamek albo mury miejskie.
Względnie niezależny od książąt jest Kościół. Ponieważ Martinia leży daleko od centrum chrześcijaństwa, najważniejszą figurą jest opat w klasztorze św. Saturnina, który nawrócił Martinię 400 lat temu. W razie śmierci opata, biskupi i pozostali opaci wybierają nowego.
Martinia jest stosunkowo bezpieczna i może zając się własnymi sprawami. Ostatnio jednak dochodzą nas dziwne wieści o długich łodziach, majaczących na horyzoncie... Wieśniacy zwą przybyszów Lochlannach i boją się jak piekła.
------------------
MECHANIKA GRY
Mechanika gry może być przez Mistrza Gry (czyli mnie ) dowolnie modyfikowana, zależnie od ustaleń politycznych i fabularnych. Jeśli przyjdzie wam myśl np. uposażyć klasztor wioską, nadać miastu przywileje etc., będzie to miało wpływ na mechanikę. Możecie też z zasobami czynić, co wam się podoba. Da to efekt, ale wedle mego uznania, poza schematem.
Obliczeń będzie dokonywał Mistrz Gry, wy dostaniecie efekt końcowy.
OPIS
Każdy z was staje się księciem i otrzyma dziedzictwo po Martinusie II. Będziecie mieli własne prowincje, wasali, armie etc. Będziecie też płodzić i żenić dzieci, tworzyć dynastię.
Ekonomicznie opłaca się władać swym państwem bezpośrednio, bez lenników. Ale wtedy wasza armia opierać się będzie tylko na chorągwiach zaciężnych.
Wojskowo opłaca się puszczać ziemie w lenno. Lennikami zarządza Mistrz Gry, przy założeniu ich dużej (ale ograniczonej!) lojalności. Jedna wieś posiadana przez lennika daje 1 chorągiew; miasteczko - 3 chorągwie; miasto - 6 chorągwi.
Dochody z ziem puszczonych w lenno otrzymuje lennik. Senior może sobie zastrzec pewne niewielkie świadczenia poza służbą wojskową (np. zboże).
Podstawą gospodarki są denary i zboże. Osadnicy reprezentują wzrost zaludnienia. Zboże może być kupione (10 D = 1 Z) albo sprzedane (1 Z = 2 D). Można je też zamienić na osadników (2 Z = 1 O)
STATYSTYKI
Miasta
https://lh3.googleusercontent.com/UFUWh … w60-h45-no
- na rok przynoszą 100 denarów (D)
- na rok przynoszą 4,5 osadnika (O)
- co roku pożerają 5 zboża (Z)
- miasteczko może być zmienione w miasto za 600 O i 400 D
Miasteczka
https://lh3.googleusercontent.com/DCcSm … w42-h40-no
- na rok przynoszą 20 D
- na rok przynoszą 1,5 O
- co roku pożerają 1 Z
- wioska może być zmieniona w miasteczko za 200 D i 200 O
Wsie
https://lh3.googleusercontent.com/dw_u6 … w39-h26-no
- na rok przynoszą 1 Z (jest to nadwyżka nad to, co pożerają)
- na rok przynoszą 0,5 O
- budowa wymaga 100 D i 100 O
Klasztor/kościół
https://lh3.googleusercontent.com/yM3Q1 … w38-h49-no
- co roku wymaga uposażeń 10 D
- budowa wymaga 100 D
- opat/biskup lubi tego, kto na niego płaci i tego, kto go powołał - daje to korzyści polityczne i fabularne
- zgromadzenie opatów i biskupów wybiera opata św. Saturnina
Dwór
https://lh3.googleusercontent.com/crPF9 … w34-h31-no
- daje bonusy militarne w obronie
- budowa wymaga 50 D
- nie wymaga nakładów
Zamek (mury obronne miasteczka lub miasta)
https://lh3.googleusercontent.com/r1_D- … 126-h89-no
- daje większe bonusy militarne w obronie
- co roku wymaga 20 D
- budowa wymaga 200 D
Chorągiew zaciężna (na obrazku po prawo)
https://lh3.googleusercontent.com/XJq8Q … 130-h74-no
- co roku wymaga 10 D
- utworzenie wymaga 15 D
- chorągiew utworzona w roku 1, zaczyna walczyć w roku 2; rok 2 trzeba opłacić
Offline